27.1.10

Jeg skal vise dem

Har du sagt det til deg selv noen ganger? Mange ganger? Du har opplevd at noen sier noe til deg, og inni deg tenker du at du skal vise dem at de feil.

"Du kommer bare til å legge på deg igjen, hvorfor gidder du å prøve?"
"Du gjør jo ikke noe annet enn å gå opp og ned i vekt. Du blir en evig jojo slanker"
"Så flink du har vært, nå må du bare passe på at du ikke går opp igjen, slik som sist"

Høres det kjent ut? Eller en annen variant, men med samme undertone - De tror ikke du kan klare det. Så du tenker til deg selv at du skal vise dem at de tar feil

Men hvis du mener du trenger å vise dem at de tar feil, det betyr vel at du tror at de har rett

Og det å tro at de har rett kan være med på å ødelegge for deg selv. Det vi tenker har utrolig mye å si, uten at vi er klar over det. Underbevisstheten jobber hele tiden. Og hvis du da sier til deg selv at dette kommer du ikke til å klare, ja da sier underbevisstheten det til deg hele tiden, og den begynner å se det som sannhet.

Idrettsutøver, folk som oppnår ting som for oss kanskje virker uvirkelig, har ofte en ting til felles. Det å se på seg selv som en vinner. De har en indre vinner. I hodene sine ser de seg selv gå først i mål, de ser seg selv utføre jobben de har foran seg, ser øvelsen, steg for steg. Og det gjør de konstant. Da jobber hele tiden underbevisstheten mot det, og man har da større sjanse for å oppnå det.

Et eks. Du sier til deg selv at i morgen må du ikke glemme å ta med den boken på skolen. Du har kanskje opplevd at du har allikevel glemt den. Det er fordi hjernen henger seg opp i ordet glemme. Hvis du istedenfor sier at i morgen må du huske å ta med den boken på skolen, er sjansen mye større for at du husker den.


De to bøkene der endret mye av tankemåten min. Mye hvordan jeg så på meg selv og på ting som skjedde rundt meg. Selvfølgelig skjer ikke endringen over natten, men jeg fikk mye a-ha opplevelser da jeg leste de. Og jeg burde nok lese dem igjen.

Poenget er, neste gang du skal vise dem noe, tenk på hvorfor? Har du noe du må vise? Har de rett i det de sier?

2 comments:

Licota said...

Så sant, så sant. Dette med tankegang er utrolig viktig, ikke bare med å oppnå ting man ønsker, men også å få best mulig prestasjon på veien.

Jeg leser bloggen din med jevne mellomrom, men glemmer å kommentere. Fy meg! :)

Line said...

Helt klart.

Så hyggelig at du stikker innom. Kommentarer er alltid hyggelig, men det er og hyggelig å vite at noen leser bloggen og.

Related Posts with Thumbnails