29.11.09

Hjemmelaget Marsipan

Jeg som alle andre har lyst på godter i jula. Ikke så mye som før faktisk, men man har lyst å smake. Men jeg kunne tenke meg en mer lavkarbo variant enn hva butikkene tilbyr, så da må vi mekke selv.

Først forsøk var grov marsipan

Jeg kjøpte ferdig knuste mandler, men helt knuste var de ikke. Jeg valgte å bruke dem slik, så får jeg litt å tygge på.

Jeg tok

1 eggehvite
2-3 dråper mandel ekstrakt
10-15 dråper Stevia Dulce (Den mørke varianten)
ca 130g ? knuste mandler (14 av strøkne ss i ordentlig ss måler)

(Vet dessverre ikke 100% fordi jeg oppdaget at vekten min hadde smeltet på undersiden, så jeg må ut å kjøpe ny i morgen....*sukk*)

Jeg blandet vesken sammen før jeg begynte å blande inn mandlene. Ble en seig og fin masse.

Jeg smeltet 50g 86% sjokolade (19g kh pr 100g) i mikroen som jeg dyppet deler av marsipanen i. Det var veldig mye igjen da jeg var ferdig. Så jeg tipper at jeg har kanskje brukt maks 20g om ikke mindre.

Jeg prøvde å regner litt på det, men det var ikke enkelt.

20g sjokolade 3,8kh
1 eggehvite 0.4kh
Stevia Dulce 0kh
Mandel ekstrakt ?kh
Mandler 9,1kh

Når det gjelder mandlene så har jeg lest verdier fra 4,5kh opp til 9kh. Noen som vet 100%? Jeg har satt 7 her

Jeg fikk ca 25+ biter på dette som gir ca 0.5kh pr bit.

Neste gang skal jeg lage med mandel mel som jeg har som bare har 3.7kh pr 100g, men jeg ville prøve slik som nå og.

Et par bilder



 Mengden av sjokolade jeg hadde igjen

 
 Ser litt godt ut

 
Jo, det gjør det :)

2 comments:

Iselin said...

Det så kjempegodt ut! Kan de steikes, så det blir som kransekakestenger..?

Line said...

Det tenkte jeg ikke på, men det er jo perfekt. Gjett om jeg skal prøve.

Related Posts with Thumbnails