24.1.10

Gud forby noen sa noe imot deg Drevon

Så fort noen kommer med noen utsagn om ernæring som ikke er 100% i tråd med hva Christian A. Drevon mener så er han frempå og mener at dette er feil.

Du kan spise deg yngre

Jeg var medlem i VK for en stund tilbake. Og hver gang noen bare prøvde å komme frempå med noe som ikke var etter hans retningslinjer, så ble det slått ned med standard svar som han brukte på alle spørsmål om ernæring. Nytenkning og alternativer var det ikke.

Han irriterte meg da, enda mer nå. La folk få lov å lese og danne sin egen mening. Ikke slå dem ned så fort dem ikke følger det du tjener penger på. For begynner de å tenke bort fra det VK forkynner så forsvinner jo og pengene til Drevon.

Blir litt matt av slike ting. Det har ingenting med artikkelen å gjøre, men Drevon og måten han kommentere ting på.

12 comments:

Anonymous said...

C.Drevon er Professor i ernæring og vet hva han snakker om - hans uttalelser støttes av en mengde litteratur og gode utførte vitenskapelige studier.

Orangorill said...

Det er bra at folk danner sine egne meninger, så lenge de er basert på et rasjonelt resonnement, og ikke bare tatt rett ut av lufta. Begynner egentlig å bli litt lei denne selvsentrerte "alles mening er verdt like mye"-holdningen, da det rett og slett er feil. Du er ikke like kvalifisert til å uttale deg om svarte hull som en kosmolog er.

Line said...

Anonym: det er og flere vitenskapelige studier som viser at for mange er lavkarbo det beste og eneste måten å spise på. Jeg sier ikke at Drevon ikke vet hva han snakker om, det jeg sier er at han har null toleranse for at noen i det hele tatt vurdere noe som ikke er det han tror på.

Orangorill: det er jeg nok ikke, for jeg har lest lite om svarte hull. Og jeg uttaler meg heller ikke om det, eller ernæring. Jeg snakker om Drevon og hans snevre syn på ernæring og hvordan alt annet er galt i følge han. Selv om flere anerkjente leger har kommet med studier som sier noe annet.

Anonymous said...

Veldig enig med deg. Folk må få tenke selv. Såklart har Devon økonomiske intreresser i dette. Har selv gått ned mange kilo ved å kutte ut gluten og melk, i tillegg til at jeg har fått mer energi og generelt føler meg bedre. Har erfart at det kan absolutt være verdt å prøve noe "alternativt". Man har absolutt ingenting å tape.

Kjersti said...

Helt enig med deg!
Jeg synes Drevon og hans meningsfeller fremstår som fryktelig naive i sin påståelighet.

Sammenhengen mellom kost og helse er noe folk kjenner på kroppen, bokstavelig talt, og etterhvert er det temmelig mange som har funnet ut at sanheten for dem er litt annerledes enn det Drevon forfekter.

Line said...

Anonzm 2: Dreven har helt klart økonomisk interesse og han ikke promotere noe som ikke er i tråd med det han tjener penger på.
Det er helt klart mye å hente på å prøve noe "alternativt" som egentlig ikke er så alternativt.

Kjersti: Det er bra det er mange mange flere enn meg som har funnet ut at det finnes mange flere og bedre alternativer enn Drevon.

Anonymous said...

"Dreven har helt klart økonomisk interesse og han ikke promotere noe som ikke er i tråd med det han tjener penger på."

Det er vel få dietter som er mer hypet opp og fullt av folk som vil tjene penger på det enn lavkarbo.

Alle dietter virker fordi de reduserer inntaket av energi. Det gjelder for "mirakelkuren" lavkarbo og det som Dreven sier. Skal du virkelig bli sunn er det hovedsakelig fysisk aktivitet som må til, og et inntak av energi som passer til din fysiske aktivitet.

Det er ikke sunt å kutte ut en av de tre hovednæringsstoffene, så hvis du skal slanke deg og føle deg bedre så tren mer og spis et balansert kosthold.

Line said...

Tja, kan nevne pulverkurer, VG vektklubb, Grete Rode, og mange flere som i flere år har hatt mye mer hypp enn lavkarbo. Fordi lavkarbo er "nytt" på det Norske marked virker det som om det i dette øyeblikk er mer hypp om det.

For meg er lavkarbo å spise rent, uten lavkarbo produkter. Drevon promoterer sin "diett" fordi han tjener penger på den via VG Vektklubb.

Jeg spiser både proteiner, fett og karbohydrater. Men etter at jeg kuttet ned, drastisk ned på karbohydrater og økte fett så har kroppen min det betydelig mye bedre enn noen gang. Lavkarbo er for meg en livsstil, ikke en diett.

Og fysisk aktivitet har jeg heller ingen problemer med å gjøre. I perioder er jeg oppe i 10-15 timer i uke med trening. Alt fra løping til styrke, svømming og spinning.

Anonymous said...

Ja tenk om det skulle vise seg at veien til å leve lenger er et rå-sunt kosthold!??

DVS. at alle fastfood aksjer, sukkerholdige drikker og snop - at mat vi generelt kjøper uten å tenke for mye over det og at ernæringsekspertise skulle bli overflødig?? Ja da ville Drevon ha en dårlig betalt jobb gitt...

Hhaha.. Jeg tror hundre ganger mer på denne femti år gamle damen enn en professor i etablert skolemedisin ved et utdatert universitet i en somle-hovedstad. SE til land som Nederland, Tyskland eller Russland hvor mye lenger de er kommet i denslags vitenskap!

Cluet ligger i stor grad i den tapte profitt et gjennom-sunt kosthold ville gitt oss - mindre sykehuskøer, færre legebesøk - generellt en større friskmeldingsfare...

Anonymous said...

"Cluet ligger i stor grad i den tapte profitt et gjennom-sunt kosthold ville gitt oss - mindre sykehuskøer, færre legebesøk - generellt en større friskmeldingsfare..."

Err drevon argumenterer jo nettopp for et sunt kosthold og fysisk aktivitet? Men du trodde kanskje han mente at du burde spise all maten på McD?

scartz said...

Jeg også hater Drevon sine måter å svare på, og fy søren for et tunnelsyn på fyren!

Line said...

Jeg har ikke nevne i dette innlegget hva Drevon argumenterer for, men hvordan han er imot alt som ikke er 100% i tråd med det han mener.

Han promoterer VK og det den står for, og alt som ikke følger de tråder (les: at folk skal bli medlem der for å gå ned i vekt, og ikke prøve noe annet som han ikke tjener penger på) er han imot, samme hva.

Related Posts with Thumbnails