1.4.10

Det tar all motivasjonen

Den siste uka har vært tung, fryktelig tung. Av et par grunne egentlig, men det ligger en hovedgrunn i bunnen. Nemlig knærne.

Forrige uke var jeg super motivert, både til å trene og i matveiene. Har prøve uker på et nytt trenings senter som er helt topp. Masse spennende timer som jeg hadde begynt å prøve ut. Samt styrketrening som faktisk var gøy.

Forrige torsdag begynte jeg å merke litt murring, fredag, under trening merket jeg det veldig godt, og lørdag var hele piffen tatt ut av meg. Knærne verket som bare det, og det har ikke gitt seg. Det blir verre og verre føles det som. Selv når jeg sitter verker.

Å gå i trapper er en pine og unngåes for enhver pris, men ikke så lett når man bor 3 etg med trapper opp uten heis. Både opp og ned gjør vondt, og når man må opp og ned minst 4 ganger om dagen, da merker man det.

Det har blitt tatt røntgen, MR og ultralyd av knærne, men de finner ikke problemet. De ser antydninger til begynnelse av ledd sykdommer, og ene foten er litt kortere enn den andre, men det skal ikke ha noen betydning....enda.

Jeg har innlegg i skoa, jeg har vært til fysioterapi, latt knærne få ro, tar piller som skal hjelpe for leddene, men det ser ikke ut som noe hjelper.

Så er det meningen at jeg skal sitte stille resten av livet?
Selv nå som jeg gjør det, gjør det vondt....

4 comments:

Unknown said...

Uff da. Det hørtes ikke noe særlig ut! Får tro det snart blir bedre. Kan jo ikke ha det slik. Det er for gæli!

God bedring med knærne dine :-)

Furine said...

Uffda, du har min fulle sympati! Det er så fælt når ein er godt i gang med noko ein likar, og så streikar knea.

Eg har berre eitt kne som er vondt, men som eg har slite med sidan eg var ca 14. Har hatt to operasjonar på det (første gong fann dei ingenting), der dei har fjerna til dels store, lause bruskbitar. Før siste operasjon låste kneet seg ganske ofte, og de var vondt ofte. Har fått artrose i kneet fordi eg har gått rundt med dette såpass lenge, og må nok belage meg på at kneet er eit svakt punkt for resten av livet. Eg kjenner verskifte i det for eksempel! ;) No driv eg ikkje med springing som du gjer, og eg greier meg i kvardagen.

Er det lov å reklamere litt her? Eg har nemlig hatt mykje mindre vondt i kneet etter at eg byrja å gå med MBT sko. Dei kostar litt, men kneet mitt kjennes annleis ut, så det er det verdt. Eg prøver å gå ein del i kvardagen (kanskje ikkje fullt så mykje som du gjer, men..), og har tru på at skoa hjelper.

Det er kanskje verdt å ta nokre dagar så knea får roe seg litt? Ynskjer deg i alle fall god bedring!

Line said...

Tusen takk! Jeg håper de blir bedre, men må nok ta det mer med ro og bygge opp. Men man vil jo helst at alt skal være bra med en gang.

Furine, en venninne har de og er kjempe fornøyd. Jeg får se, jeg har innlegg, men føler jo ikke at det hjelper så mye da.

Kanskje jeg skal ta en titt. Takk for tipset

Furine said...

Jepp, du har nok rett, det er viktig å la dei få kvile nok.

Eg har vel ca 7-8 par MBT eg vekslar mellom no, er ein smule frelst. Fekk første paret for nesten 3 år sidan. Det er MBTane (eller masaiane som eg kallar dei) eg brukar når eg går mykje, og eg har *bank i bordet* ikkje vondt i kneet. Så du kan jo teste ut om du har hjelp av det når du går i alle fall. Veit ikkje om dei er brukandes til jogging (eg spring jo for å nå tog med dei, men joggar ikkje ;)).
Butikken eg handlar mine i har testsko i alle fall, så ein kan prøve ut og gå litt der og då, og ein kan også melde seg på treningssamling/kurs etc der. Kanskje dei har det i Wien også?
Anbefalar å teste skoa, ikkje kjøpe uprøvd. Skomodellane kan vere veldig forskjellige, Eg har fleire forskjellige storleikar.

Related Posts with Thumbnails