24.4.10

Hva står det på vekta?

Som en person som prøver å gå ned i vekt, og sikkert for de fleste andre som prøver å gå ned i vekt, er vekta på baderommet en del av livet vårt.

Noen velger å ikke gå på vekten i det hele tatt, noen en gang i mnd, andre en gang i uka, noen hver dag, og andre som meg, hver morgen og hver kveld.

Flere jeg har snakket med sier de klarer ikke å se et "negativt" tall på vekten, det at de har gått opp i vekt. At de blir deprimert og at det er med på å gjøre at de spiser noe de ikke burde og virkelig skeier ut. Andre sier de må ha kontroll på vekten, men at det blir til et punkt hvor det blir manisk.

Jeg veier meg, som nevnt, hver morgen og hver kveld. Tallet som jeg får styrer meg ikke på noe vis, for jeg ser helheten på uka eller mnd. Er tallet en halv kg opp, ja, da er det det. Er det ned, så kjempe bra. Det betyr ikke automatisk at det blir der heller.

For meg så går det på at om jeg ikke går på vekten, da er det et sikkert tegn for meg at jeg går opp i vekt. Da har jeg en tendens til å skli ut med maten i tillegg og jeg havner ute på vide vanker. Det har skjedde flere ganger, men jeg kjenner nå igjen mønsteret.

Så for at jeg ikke skal skli ut, for at jeg skal holde meg der jeg skal, så må jeg foreløpig gå på den vekten hver morgen og kveld. Det som er positivt er at tallet jeg får skremmer meg ikke, det påvirker ikke hvordan jeg skal spise eller drikke. Det bare forteller meg at jeg jobber med saken og ting ikke sklir ut.

Hva er ditt forhold til vekta?
Min vekt, hatt siden 2004.
Overlevd flytting til Frankrike, Italia og Østerrike

10 comments:

Hufsa said...

Synes det er litt tullete å veie seg om kvelden egentlig, ofte da man er tyngst, og er mest unøyaktig. Men om det funker for deg så^^, Så lenge man ikke blir besattO_o

Kirkerotta said...

Jeg veier meg stort sett hver morgen. (og ofte om kvelden også, sånn at jeg ca. vet hva morgenvekten blir)
Jeg er som deg og sklir fort ut hvis jeg ikke veier meg.
Men jeg skal innrømme at vekten av og til styrer meg. Dessverre.

Bare litt nysgjerrig, hvor lenge har du bodd i utlandet? Og hvorfor i så mange ulike land?

Line said...

Hufsa, kveldsvekten vet jeg at så og si alltid er den høyeste. Det gir bare en trygghet, og styrer meg ikke noen sted. Mye ligger og sikkert i vanen.

Tropico, jeg bodde et år i USA for over 10 år siden. Jeg har bodd 3 år i Frankrike, først 1 og så 2 år. Flyttet derifra til Italia, var der i 1 år og så til Østerrike. Fra jeg flyttet til Frankrike siste gangen har jeg bodd sammenhengende ute. Det var i august 2003. Så i august 2010 har jeg bodd sammenhengende ute i 7 år, i januar var det de siste 4 i Østerrike.

Hvorfor, studier (Frankrike) og nå jobb (Italia og Østerrike).

AudM said...

det er jo null lurt å veie seg om kvelden. eller rett etter at man har spist. det blir HELT feil. det beste er på morningen, etter morgendoturen. da ser man liksom progress fra dagen før. serr sykt, jeg har veid meg et par ganger om kvelden, og så om morningen har jeg ''gått ned'' 1-2kg. jeg gjorde det faktisk senest i går, da jeg var full og hadde spist meg stappmett opptil flere ganger den dagen. om natten kastet jeg opp, og fortsatte med hangover oppkast uteover dagen. følte meg så sykt tom at jeg gikk på vekta nå nettop, og gjett: 3 hele kg! fra kveld til kveld. skakke være mulig. mao, IKKE lurt og svært lite pålitelig.

Laila said...

Det er når du veier deg på morgenen,når kroppen er helt tom at vekten viser det som er realistisk. På kveldstid har man fylt kroppen med så mye mat og drikke gjennom dagen,at da vil man som regel veie mer.

Line said...

Aud, jeg er ganske sikker på at det komme frem i innlegget at jeg bryr meg ikke om kveldsvekten og at jeg ikke bruker den som en pekepinn på vekt nedgang. At det er serr sykt og helt feil, vel, det funker for meg, så da er det ikke serr sykt og feil for meg.

Laila, er fullstendig klar over at man veier mer om kvelden. Og det er aldri den vekten jeg bruker som en pekepinn på om jeg har gått ned eller ikke. Noe som og kommer fram i innlegget.

Furine said...

Eg har siste tida vegd meg både morgon og kveld, før middag. Dette for å ikkje "skli ut" - for min eigen del. Synes faktisk det er lettare å halde kontroll når eg held eit auge med det. Går det for lenge mellom kvar gong eg stig på vekta så får eg skikkeleg vekt-vegring, og då synes eg det er større fare for at eg sklir ut med maten også. Snodig kanskje, men slik er det.

Line said...

Furine - Ja, det er flere som oss. Og så lenge man føler at man har kontrollen slik, så er det det som er det viktigste.

Lone said...

Jeg synes også det er veldig betryggende å veie meg både på morgen og kveld hele uken. Årsaken er også den samme som nevnt mange ganger, rett og slett for å ikke skli ut. Veldig greit å vite litt med hensyn til hvordan kroppen min reagerer på forskjellig mat og drikke, vektmessig:)
Men jeg har en fast veiedag og det er kun tall fra den dagen som gjelder, uavhengig av hva det viser i forhold til de andre dagene:) Ellers blir jeg helt tullette:p

Line said...

Lone, jeg er helt enig med deg, og det er og derfor jeg gjøre det.

Related Posts with Thumbnails