14.4.10

Kokosbrød

Etter å ha kranglet litt med ovnen da jeg skulle steke knekkebrød (les: brent) så fant jeg ut at jeg ville prøve ut noe annet.

Brent knekkebrød......

Her om dagen kjøpte jeg kokosmel og det måtte prøves

Ingrediense

  • 80g Kokosmel (3,2g karb)
  • 1 ts Bakepulver (3g - 1,02g karb)
  • 1/2 ts salt
  • 6 egg (x 0,4 - 2,4g karbs)
  • 115g usaltet smør
  • Søtt, tilsvarende 2 SS (Jeg brukte flytende Kandisin hvor 100ml er 0,1g karbs)
Totalt 6.62 karbohydrater for hele brødet.

Smelt smør og bland alt det våte godt sammen. Sil alt det tørr inn i røra og bland til det er klumpefritt. Jeg brukte håndmikser. Kjapt og enkelt.
Røra

Smør en vanlig str brødform og ha i røren.
Klar til steking

Det skal inn i ovnen på 180 grader i 40min.
Ferdig
Prøvesmakes
Brødet er ikke spesielt søtt, mulig jeg ikke tok nok dråper med søtt i. Det smaker heller ikke spesielt med kokos, så noe dessert brød er det ikke. Da må man eventuelt ha oppi kokosflak.

Skal nok og bruke mindre form neste gang så jeg får det litt høyere, eventuelt muffins form.

Men det smakte ikke ille, og det var snadder med litt peanøtt smør på. Skal prøve meg litt mer fram med brødet. Som første resultat må jeg si jeg er fornøyd.

7 comments:

Frida said...

Dette ser jo interessant ut. Hvordan er konsistensen? Er det kakete eller brødete liksom? Og når du sier kokosmel, er det sånt mel med melkonsistens, eller er det bare finmalt kokosmasse?

Selv laget jeg kokospannekaker i dag (kommer nok et innlegg i bloggen etterhvert). Med malt kokosmasse og kokosmelk. Ble veldig godt. Kokos er noe man burde bruke mye mer av altså.

Line said...

Jeg tror jeg må si brødete, mer det enn kake....tror jeg. Tror det kan bli mer kake om man har kokosflak i.

Det er ordentlig kokosmel. Har bare 4 karber pr 100g, genialt.

Kokosmelk burde jeg bruke mer. Og det bør helt klart brukes mer.

Frida said...

Hmm... Så kanskje dette passer bra istedenfor loff?

Furine said...

Tilfeldigvis har eg også laga dette brødet siste veka. Mitt kokosmjøl er frå Aman Prana, også 4 karb per 100g.

Eg synes brødet vart litt kakete, litt tørt liksom, og ikkje seigt, men det er kanskje berre min smak? Sambuaren min meinte at det hadde vore perfekt med litt meir søtt og vanilje i, kjempekake! ;)

Men som du seier, som eit første forsøk så vart det ikkje ille i det heile tatt. Eg skal eksperimentere vidare med litt meir væske og fiberhusk, tenkte eg.

Eg har også prøvd å tørke nokre skiver av brødet for å prøve å lage panermjøl av det. Har ikkje fått testa det på noko enno.

Eg opplever mjølet som mykje tørrare enn vanleg mjøl, og det har NULL eigenskapar som lim.

Line said...

Frida - Ja, om du trenger loff til noe så vil jeg tro at dette er en bra erstatning.

Furine - Jeg fikk ikke det med mitt brød. Nå har ikke jeg smakt det dagen der på, så jeg får se.

Håper det funker som panermel.

Jeg har bare prøvd melet i denne oppskriften, og funket veldig bra. Men var jo en del annet i og.

Furine said...

Eg gir ikkje brødet strykkarakter altså, på ingen måte! Men dagen derpå så var det litt tørt i seg sjølv. Det må liksom etast verkeleg med noko "saftig" på.

Eg prøvde forresten å panere med reint kokosmjøl, DET var totalmislukka, det! Det er dei tørraste kyllingvengane eg nokon gong har ete! Eg enda opp med å skrape av alt utanpå og "skylle av dei" før eg åt dei! ;)

Line said...

Joda, enig at det må spises med noe saftig på. Men det er vel det saftige som skal smake hihi.

Jeg ser vi har samme mel fra samme leverandør.

Da skal jeg ikke prøve det....

Related Posts with Thumbnails