13.4.10

Hvor stor er din tallerken?

Det er ganske vanlig å bruke en frokost tallerken når man spiser frokost og middags tallerken til middag. Det er jo fordi vi i alle år har spist mye mer middag enn frokost. 

Etter at jeg begynte å spise lavkarbo har jeg og begynt å spise middag på frokost tallerkener. Av flere grunner.


Mindre plass til mat som fører til at jeg ikke hiver på for mye og spiser mer selv om jeg egentlig er mett. Og at jeg orker rett og slett ikke mer enn den maten som er plass på en frokost tallerken.

Mengden mat som skal til før jeg blir mett er blitt betydelig mindre, og det er deilig. Og jeg er mett lenger selv om jeg spiser mindre.

Så jeg oppfordrer dere til å legge bort middags tallerken, finn frem mindre tallerkener og du skal se at du blir mett av det som ligger der og.






 Alt dette er måltider som er servert på små tallerkener. Det ser ut som veldig mye mat, for det dekker jo nesten hele tallerkenen. Og det er mer enn nok mat til at jeg blir mett, men det er betydelig mindre enn jeg hadde lagt på en stor tallerkenen. 

6 comments:

Frida said...

Dette er jo helt sant! Jeg har ikke tenkt over det før, men de store tallerknene mine får stort sett stå i fred. Morsom observasjon.

Kirkerotta said...

Kjempe god ide. Dette må jeg teste ut.
Greier ganske bra å begrense meg nå som jeg går på lavkarbo, blir liksom mett på en annen måte enn før.

Men med mindre tallerken vil man jo tenke litt annerledes!

:)

Line said...

Frida, jeg syntes middags tallerken blir alt for stor, matten passer mye bedre på en mindre tallerken.

Tropico, prøv og du vil faktisk merke forskjell. Og helt enig, man blir mett på en helt annen måte.

Det gjør den helt klart.

Anette s. said...

Jeg spiser også middag av små tallerkner. Lurt!
På mandag laget jeg bacon/parmasan burgerne dine. Har laget dem før også og de er utrolig gode ..Barna elsker dem! Laget dem som små kjøttboller isteden denne gangen og det ble like godt ;-)
I går laget jeg fiskekakene dine også gitt...Skikkelig hermegås ;-)

Takk for gode oppskrifter :-)

Ha en fin dag.

Anette

Maria Therese said...

Jeg kjenner meg veldig igjen! Har så absolutt ikke plass til mer enn én porsjon av passe størrelse. Men med tanke på tallerkener, så er jeg heldig her i huset. Vi har nemlig slike fine, men lite praktiske firkantige middagstallerkener med enorm stor kant rundt. Selve plassen til mat er derfor tilnærmet lik en frokosttallerken. Ypperlig! :)

Line said...

Anette - De burgerne er virkelig snadder. Det er lov å være hermegås, derfor jeg poster dem.

Bare hyggelig.

Maria Therese - Tallerkener med stor kant er bra, ikke lov å plassere noe der.

Related Posts with Thumbnails