4.2.10

Kan jeg få se i sekken din?

Da jeg gikk hjem fra jobben i dag gikk jeg innom en butikk for å handle ost til dagens middag. Jeg gikk raskt igjennom, var en del folk, men og en del folk som jobbet der som stablet i hyllene.

Kommer til kassen og legger osten på rullebåndet. Hans om sitter i kassen ser da at jeg tar av meg sekken. Jeg hadde sekken på meg med hoftebelte på og belte over brystet som han ser at jeg løsner. Finner lommeboken i topplokket og skal betale. Hvorpå da han spør om å få se i sekken min.
Sekken det er snakk om
Jeg sier som sant er at den har vært lukket hele tiden, han så jo nettopp at jeg tok den av meg. Nei, men han måtte se oppi den. Jeg gjorde stort nummer av å åpne både reima og selve indre rommet for å poengtere at den hadde vært lukket hele tiden og det hadde vært umulig for meg å fått lagt noe oppi uten å bli oppdaget.

Alt han ser i sekken er lunsjboksen og en tom vannflaske.

Jeg skjønner at de vil sjekke, det skjer tyverier hele tiden, men jeg mener man burde se an hva de skal sjekke. En kurv eller åpen veske som ligger i vognen, ja. Ikke en sekk som har vært på ryggen og det er tydelig at jeg ikke har hengt rundt i butikken for å se om jeg kan legge noe i sekken.

I ettertid skulle jeg ønske at jeg hadde proteser, men jeg ble så satt ut av spørsmålet. Har handlet der mange mange ganger, og dette er første gang det har skjedd når jeg har hatt på meg sekk. Har jeg kurv eller lignende så viser jeg frivillig.

6 comments:

Kari said...

De har jo ingen garanti for det du sier er sant - sekken kan lett taes av bak en hylle, stappes ting nedi igjen og så festes på ryggen. En effektiv tyv gjør det iløpte av noen sekunder.

Jeg forstår godt at han skulle se nedi sekken, på tross av belte over brystet og magen. (Regner med at det er slike klapp-spenner, eller hva det heter).

Line said...

Licota
Som jeg nevnte var det fult ansatte i butikken samt den er liten og det er umulig å gjemme seg bak noe. Jeg er ikke en 15 år gammel skoleungdom, det hadde jeg forstått, men det er første gang det har skjedd i de 3 årene jeg har gått i den butikken.

Men greit nok, ble bare satt ut og litt irritert

Furine said...

Eg har alltid sekk på ryggen, handlar som regel på veg heim frå jobb. Dette kan skje til tider der vi handlar, på to forskjellige supermarked (to forskjellige kjeder) i sentrum av byen vi bur i. Det er litt opp og ned, i perioder er det kvar gong ein blir spurt, og så kan det gå månader til neste gong.
Men eg trur dei slit ein del med tjuveri desse supermarkeda i sentrum. Mange "kasus" som går der og handlar billig pils blant anna. Så eg forstår det.
Eg reagerer ikkje så mykje på det, eigentleg, vil dei sjå mine tomme lunsjbokser og eventuelt anna gøy privat som ligg der, så skal dei få lov til det, eg har ingenting å skjule. MEN det kjem heilt an på korleis personen i kassa spør! Er tonen ufin, så kan det hende eg blir ufin tilbake.

Furine said...

...Når eg tenker meg om, så synes eg det er mykje meir irriterande med slike butikkar der ein ikkje får ha med sekken inn, og må låse dei inn i skap i staden. Spesielt når skapa ikkje er påpassa. Då vil eg heller ha med sekken inn og bli sjekka på vegen ut! ;)

Line said...

Joda, du sier noe der, helt klart. Har opplevd å måtte låse den inn og den egentlig ikke passer inn i skapet selv.

Butikken der jeg handlet ligger midt i et område med bare kontorbygg, det er så og si bare forretningsfolk som er innom.

Men jeg skjønner jo hvorfor, ble bare litt irritert der og da.

Furine said...

Jau, forstår! Ein føler jo seg litt "kriminalisert" - som om du er ein tjuv liksom, når du meget godt veit at du IKKJE er det.

Related Posts with Thumbnails